GUITARE ROMANTIQUE
Jean – Nicolas GROBERT. (1794 – 1866)
Marque au fer du facteur sur le talon du manche ainsi que sur un des tasseaux de la table.
Le fond est en érable plaqué sur épicéa, typique de la guitare romantique.
Les éclisses sont en érable ondé.
La table en épicéa est bordée de filets d’ivoire et de fanons de baleine.
La touche et le cheviller en spatule sont plaqués d’ébène.
L’instrument est conservé dans son étui d’époque.
Longueur: 92,1cm.
Diapason: 65,1cm.
NB: Les travaux de restauration ont été effectués par Christofer Schuetz à Villes-sur-Auzon et un rapport complet en a été établi.
Guitar by Nicolas GROBERT conserved at the Museum of Music in Paris. (photo quotes Media Library/City of Music)
Jean-Nicolas GROBERT, (1794 – 1866) is one of the most important guitar makers of the romantic era and certainly one of the most mysterious. Little is known about him. His instruments are extremely rare. He was introduced to classical lutherie in Mirecourt, then became a guitar specialist. He is the author of the instrument that Jean-Baptiste Vuillaume entrusts to Paganini during his second stay in Paris. The illustrious musician, guitarist by training, will offer the instrument to Berlioz, himself an excellent interpreter. This guitar is currently kept at the Musée de la Musique in Paris (n°E375). The model presented here is contemporary to him.