GUITARE de L. DELANNOY à LILLE. 1828

Étiquette intérieure: « Fait par Delannoy / à Lille, en 1828.  N°155 ».

Fond en une pièce d’érable blond, bordé d’un large filet de palissandre.

Éclisses de même essence.

Table en épicéa bordée de filets d’ébène et d’ivoire.

Manche et cheviller en acajou.

Touche en ébène.

Cette guitare est originale dans toutes ses parties, y compris les chevilles.

Elle a été restaurée par Jérôme Casanova à Clermont-Ferrand.

Étui d’époque en peuplier.

Longueur: 90cm.

Diapason: 59cm

Guitar by Nicolas GROBERT conserved at the Museum of Music in Paris. (photo quotes Media Library/City of Music)

Jean-Nicolas GROBERT, (1794 – 1866) is one of the most important guitar makers of the romantic era and certainly one of the most mysterious. Little is known about him. His instruments are extremely rare. He was introduced to classical lutherie in Mirecourt, then became a guitar specialist. He is the author of the instrument that Jean-Baptiste Vuillaume entrusts to Paganini during his second stay in Paris. The illustrious musician, guitarist by training, will offer the instrument to Berlioz, himself an excellent interpreter. This guitar is currently kept at the Musée de la Musique in Paris (n°E375). The model presented here is contemporary to him.